Apartmanlarda Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

Konusu 'Bunları biliyormuydunuz' forumundadır ve Yavuz tarafından 8 Nisan 2013 başlatılmıştır.

  1. Apartmanlarda Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Rehberi

    Apartmanlarda Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Şehircilik ve Çevre Bakanlığının kentsel dönüşüm faaliyetleri kapsamında bütün yapılardan istenmektedir. Çeşitli illerde kentsel dönüşüm çalışmaları kapsamında Apartmanlardan risk değerlendirme raporu istenmektedir. Deprem ve diğer doğal afetlere karşı yetersiz olan binaların boşaltılması yada tadilatı mümkünse iyileştirilmesi istenmektedir. Apartmanlarda Risk Değerlendirme Yönetmeliği şöyle;

    Apartman/bina/siteler için bu kontrol listesinin doldurularak yönetimde bulundurulması, belirli aralıklarla güncellenmesi ve bu değerlendirme sonucunda alınması öngörülen tedbirlerin yerine getirilmesi gerekmektedir.

    Risk değerlendirmesi; apartman/bina/sitelerde var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi, bu tehlikelerin riske dönüşmesine yol açan faktörlerin ortadan kaldırılması için yapılması gerekli çalışmaları kapsar.

    Risk değerlendirmesi çalışmalarının bir ekip tarafından yürütülmesi gerekmektedir. İhtiyaç duyulduğunda bu ekibe destek olmak üzere dışarıdaki kişi ve kuruluşlardan da hizmet alınabilir.

    “Az tehlikeli” sınıfta yer alan apartman/bina/sitenin; iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi görevlendirmesi veya ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden bu hizmeti temin etmesi yükümlülüğü 2014 yılı Temmuz ayında, “tehlikeli” ve “çok tehlikeli” sınıfta yer alanlarında ise 2013 yılı Haziran ayında yürürlüğe girecektir. Bu tarihlere kadar risk değerlendirmesini gerçekleştirecek ekipte iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekiminin bulunması zorunlu olmayıp apartman yöneticisi ve çalışan/çalışanlar ile gerektiğinde diğer apartman sakinleri de yer alabilir.

    Öncelikle apartman/bina/sitenizin İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliğine göre yer aldığı tehlike sınıfı belirlenmelidir. Yapılmış olan risk değerlendirmesi; tehlike sınıfına göre çok tehlikeli, tehlikeli ve az tehlikeli işyerlerinde sırasıyla en geç iki, dört ve altı yılda bir yenilenir.

    Risk değerlendirmesi, apartman/bina/sitede herhangi bir değişiklik olması (örneğin yapıya ek bölümlerin eklenmesi, sonradan asansör yapılması vb.) durumunda bu sürelere bakılmaksızın yenilenecektir

    1.Bu kontrol listesi, risk değerlendirmesi çalışmalarınıza yön vermek üzere hazırlanmış olup ihtiyaca göre detaylandırılabilir. Apartman/bina/sitenizi ilgilendirmeyen kısımları, kontrol listesinden çıkarabilir veya farklı tehlike kaynakları olması halinde ise ilaveler yapabilirsiniz.
    2.Kontrol listesinde, apartman/bina/sitede iş sağlığı ve güvenliği açısından olması/yapılması gerekenler konu başlığı ile birlikte cümleler halinde verilmiştir. Cümledeki ifade; apartman/bina/sitenizde gözlemlediğiniz duruma uyuyorsa “evet”, uymuyorsa “hayır” kutucuğunu işaretleyiniz. “Hayır” kutucuğunu işaretleyerek doğru olmadığını düşündüğünüz her bir durum için alınması gereken önlemleri ilgili satırdaki karşılığına yazınız. Alınması gereken önlem ile ilgili sorumlu kişiler ve tamamlanacağı tarihi belirttikten sonra risk değerlendirmesini gerçekleştiren ekipteki kişilere dokümanın her bir sayfasını paraflanıp son sayfasının ilgili kısımlarını imzalatınız.
    3.Çalışanlar, temsilcileri ve başka işyerlerinden çalışmak üzere gelen çalışanlar ve bunların işverenleri; apartman/bina/sitede karşılaşılabilecek sağlık ve güvenlik riskleri ile düzeltici ve önleyici tedbirler hakkında bilgilendiriniz.
    4.Alınması gereken önlemlere karar verirken; riskin tamamen bertaraf edilmesi, bu mümkün değil ise riskin kabul edilebilir seviyeye indirilmesi için tehlike veya tehlike kaynaklarının ortadan kaldırılması, tehlikelinin, tehlikeli olmayanla veya daha az tehlikeli olanla değiştirilmesi ve riskler ile kaynağında mücadele edilmesi gerekmektedir.
    5.Önlemler uygulanırken toplu korunma önlemlerine, kişisel korunma önlemlerine göre öncelik verilmeli ve uygulanacak önlemlerin yeni risklere neden olmaması sağlanmalıdır.

    Bu kontrol listesi doldurulduktan sonra Herhangi bir kuruma bildirim yapılmayacaktır. Yönetim tarafından denetimlerde gösterilmek üzere ilgili dosyada saklanacaktır.

    Apartman/bina/sitede faaliyet göstermekte olan bir işyeri veya ofis mevcut ise bunların varlığı veya faaliyetlerinden kaynaklanan/kaynaklanabilecek ve çalışanların sağlık ve güvenliğini olumsuz etkileyebilecek ek riskler de bu değerlendirmeye dahil edilmelidir. Unutulmamalıdır ki, apartman/bina/sitede faaliyet gösteren işyerlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilen risk değerlendirmesi çalışmalarının koordinasyonu yönetim tarafından yürütülür.

    Uygun olmadığını düşündüğünüz durumlar için belirlediğiniz her bir alınması gereken önlemin takibi yapılmalı ve sorumlu kişilerce, öngörülen tarihe kadar gerçekleştirildiğinden emin olunmalıdır.

    Apartman/bina/site yönetimi tarafından apartman sakinleri ile yapılacak toplantılarda “risk değerlendirmesi çalışmaları” ile ilgili alınan kararlar kayıt altına alınmalıdır.(alıntı)