Atatürk'ün edebiyata yaklaşımı nasıldır

Konusu 'Mustafa Kemal Atatürk' forumundadır ve Nehir tarafından 3 Ağustos 2015 başlatılmıştır.

  1. Atatürk'ün edebiyat hakkında görüşleri

    Atatürk’ün her alanda yaptığı yeniliklerin en önemlilerinden birisi de edebiyat alanında yaptığı yeniliktir. Bu yenilik Dil Devrimi ile başlamış ve ilerlemiştir. Bu yenilikleri normalde 10 yılda yapmayı hedefleyen Atatürk 3 yıla sığdırarak devrimin etkilerini azaltmaya çalışmıştır.

    Üç bölüme ayrılan bu yenilik önce Harf Devrimi ile başlamış ve Türkçe’nin kendi zenginliğine ulaşması ile devam etmiştir. Son olarak ise dil felsefesi ile ilerlemektedir.

    Atatürk’ün edebiyat ile bu kadar ilgilenmesinin, eğitim programlarına ekletmesinin ve edebiyatın yayılmasını istemesinin tek nedeni yaptığı yeniliklerin edebiyat sayesinde daha kolay yayılacağına inanmasıydı. Devrimlerin kökleşmesini ve yaygınlaşmasını bu yeniliğin gelişmesi ile doğru orantılı olduğuna inanırdı.

    Edebiyat ile birlikte dilin gelişmesi için de çok çalışmalar yapan Atatürk özellikle Türkçe’nin kendi içinde yenilenen ve değişen bir dil olmasını istiyordu. Kendi öz kaynaklarından beslenen uluslararası bir dil olabileceğine inancı her zaman güçlüydü.

    Atatürk; hayatı boyunca edebiyatla yakında ilgilenmiş, edebiyatı toplum faydasına yöneltmek için direktifler vermiş, okullarda öğretim programlarını bu yönde düzenletmiştir. Edebi sanatların bir fikrin, özellikle inkılapların yayılması ve kökleşmesinde en etkili araç olduğuna daima inanmıştır. Bir akşam toplantısında (1937), söz edebiyattan açılınca, bu konuda çeşitli konuşmalar yapılır. “Edebiyat nedir? Osmanlı devrinde ve cumhuriyet rejiminde edebiyat denilince ne anlaşılıyor?” gibi sorular sorulur.

    Osmanlı devrinde ve bugüne kadar geçen cumhuriyet çağında ve bundan evvelki Türk kültürel çağlarında ve hatta bütün medeni toplumlarda edebiyat denildiği zaman şu anlaşılır: Söz ve anlamı, yani insan aklında yer eden her türlü bilgileri ve insan kudretinin en büyük duygularını, bunları dinleyenleri veya okuyanları çok alakalı kılacak surette söylemek ve yazmak sanatı.