Ayasofya müzesinin eserleri nelerdir hakkında bilgi

Konusu 'Hakkında bilgi' forumundadır ve Nehir tarafından 28 Mayıs 2014 başlatılmıştır.

  1. Ayasofya müzesinin eserleri nelerdir

    Ayasofya Müzesi Mimarî olarak incelendiğinde, büyük bir orta mekân, iki yan mekânlar (nef), absis, iç ve dış nartekslerden (ön cephedeki giriş bölümü) meydana gelmiştir. İç mekân 100 x 70 m. ölçüsünde olup dört büyük “fil ayak” payeler ile taşınan 55 m. yüksekliğinde, yaklaşık 31 m. çapında merkezî bir kubbe ile örtülmüştür. Alt katta ve galerilerde toplam 107 sütün vardır.

    Bizans süsleme örneklerinden olan sütun başlıkları, yapının en karakteristik özelliğidir. Ayasofya, mozaikleriyle de önem taşımaktadır. En eski mozaikler iç narteks ve yan neflerde bulunan altın yaldızlı geometrik ve bitki motifleri olan mozaiklerdir. İmparator kapısı üzerinde, absiste, çıkış kapısı üzerinde ve üst kat galerilerinde görülen diğer figürlü mozaikler ise IX. ve XII. yüzyıllara aittir. Ortaçağa ait olan derin oyulmuş mermerler de güzel bir ışık gölge oyunu sunar.

    Mihrap çevresi, Türk çini sanatı ve Türk hat sanatının en güzel örneklerini içerir. Bunlardan Hattat Kazasker Mustafa İzzet Efendi’nin kubbede, Kur’ân-ı Kerîm’den alınma bir suresi ile deri üzerine yapılmış 7,5 m. çapındaki duvarlara asılı büyük yuvarlak levhalar en önemlileridir. Yuvarlak levhalarda, Lafzatullah, Efendimiz Muhammed (asm)’ın, Cihar-ı yâr-ı Güzîn Efendilerimiz ve Hz. Hasan ve Hüseyin efendilerimizin ism-i şerîfleri yazılıdır.

    Ayasofya’daki Osmanlı dönemi örneklerinden; Sultan III. Selim, Sultan III. Mehmed, Sultan III. Murat ve şehzadelerin türbeleri, Sultan I. Mahmud’un şadırvanı, sıbyan mektebi, imareti, kütüphanesi, Sultan Abdülmecid’in hünkâr mahfeli, muvakkithanesi sayılabilir.

    Ayasofya, Osmanlı camilerine de ilham kaynağı olmuştur. Kubbe yapısı, Süleymaniye başta olmak üzere, belli başlı camilerle ortak özellikler göstermektedir. Hatta ‘bütün Osmanlı camilerinde Ayasofya etkisi vardır’ diyen uzmanlar da olmuştur. Bazı tarihçilerin ifadesiyle “Mimar Sinan, Ayasofya’yı en çok anlayan kişidir.” Uzun zaman hayranlıkla incelediği Ayasofya planına yakın bir denemeyi, İstanbul, Tophane’deki Kılıç Ali Paşa Camii’nde uygulamıştır