Biyodizel Nedir? Kısaca

Konusu 'Biyoloji' forumundadır ve Chanyeol tarafından 28 Temmuz 2016 başlatılmıştır.

  1. Chanyeol

    Chanyeol Süper moderatör Yönetici

    Biyodizel

    Biyodizel, Biyodizel yağlı tohum bitkileri olan kolza, soya, aspir ve ayçiçeği ya da hayvansal yağların katalizör yardımı ile etanol veya metanol reaksiyonu sonucunda karıştırılarak dizel yakıta çevrilmesi sonucunda elde edilmektedir. Yakıt olarak kullanılan üründür. Hayvansal yağlar ve evlerde kullanılan atık yağların ve balık yağları biyodizel yakıtı ham madde olarak kullanılmaktadır. Biyodizel yağların transesterleşme yani kimyasal süreçten geçerek elde edilmektedir. Bu süreçten geçen yağların sonucunda geriye iki madde kalmaktadır bunlar ise metil esterler ve genellikle sabunlarda kullanılan gliserindir. Özellikle soya fasulyesi biyodizelin ham maddesi olarak kullanılmaktadır. Bu yakıt türü dizel araçların motorunda herhangi bir değişim yapılmadan kullanılacak tek alternatif yakıttır. Biyodizel kükürt içermediği için kükürtdioksit emisyonu oluşturmaz. Bu yakıtın yaygın kullanımı ham petrol bağımlılığını ortadan kaldırarak Ülkelerde dış kaynakların kullanımı zorunluluğu azaltarak ekonomileri rahatlamaktadır.

    Biyodizel Özellikleri


    Biyodizel suya konulduğunda bir ayda %95 bozulurken motorin %40 bozulabilmektedir. Biyodizel doğadaki bozulması aynı şekere benzetilmektedir. Metil esterleri doğada çok kolay ve hızlı bir şekilde parçalanarak bozulmaktadır. Biyodizel 10.000 miligram litreye kadar olumsuz mikrobiyolojik etki göstermediği bilinir. Ağızdan direk alınması sonucunda öldürücü olmaktadır. Biyodizelin olumsuz toksit etkisi yoktur. Sofralarımızda kullandığımız tuz bile biyodizelden 10 kat daha öldürücü etkisi olduğu bilinmektedir. Yapılan araştırmalar ve testler sonusun da insan vücuduna temasında biyodizel temizlik amaçlı kullanılan sabunlardan daha az toksit etki yaptığı bilinmektedir.

    Biyodizel kullanım yerleri

    Biyodizel genellikle araçların ısınması ve havacılıkta sanayinde yaygın olarak kullanılan yakıt türüdür. Dünyanın ilk biyodizel ile çalışan treni bile olmuştur. 2008 tarihinde havacılık alanında ilk kez biyoyakıt bir uçakta kullanılmıştır. Günümüzde halen maliyet bakımından diğer yakıtlardan ucuz olması sonucunda çok fazla oranda nakliyecilik alanında kullanılan araçlarda yakıt olarak tercih edilmektedir.
    Biyodizel üretimi
    Biyodizel bir çok ülkede resmi olarak vergiden muaf tutulmuştur. Biyodizelin en favorisi olarak soya fasulyesi bilinir.Başta Almanya, İtalya ve Avustralya en çok biyodizel üreten aynı zamanda tüketen ülkelerdir. Bunun yanı sıra gün geçtikçe bütün Avrupa ülkeleri ve Amerika da biyodizel kullanımı artmaya devam etmektedir.Örneğin 2005 verilerine bakılınca Almanya ya 2 milyon ton biyodizele ulaşmaktadır. Biyodizel üretiminde artık fotosentetik mikroalgler öne çıkmıştır. Öyle ki bitkisel kaynaklı üretilen biyodizel miktarından çok daha fazla fotosentetik mikroalgler çıkmaya başlamıştır.
    Biyodizelin depolanması
    Biyodizel kuru, temiz ve aynı zamanda karanlık odalarda depolanmalıdır. Aşırı sıcak ortamlar zararlı olmaktadır. Biyodizel konulacak depolarda malzeme olarak yumuşak çelik ve paslanmaz çelik ürünleri kullanılması uygun olacaktır. Biyodizelin depolanması, taşınması sırasında butil ve doğal kauçukların kullanılması çok sakıncalıdır. Viton B tipi elastomerik malzemelerin kullanılması uygun olacaktır.
    Biyodizelin avantajları
    • Depolama koşulları kolay ve uygundur
    • Lokal olarak üretimi mümkündür.
    • Ucuz olması pahalı olan benzin ve dizel yakıtlarına alternatif yakıt olaması rekabetin artması ve akaryakıt fiyatlarında düşüş sağlaması
    • Araç motorunu daha iyi yağladı için motor ömrünü uzatması
    • Yanma yönünden diğer yakıtlara oranda az olması depolama ve taşımada güvenli olması
    • Bileşiğinde kanserojen maddesinin az olması
    • Soya ve kanola üretimini artırması ve ekonomiye katkı sağlaması