Çok su içmenin zararı var mıdır

Konusu 'Soru ve cevaplar' forumundadır ve Nehir tarafından 3 Şubat 2013 başlatılmıştır.

  1. fazla su içmenin zararı var mı

    Ortalama bir insan günde 1,5 ila 2,5 litre arasında su içmelidir. Uzmanlar sürekli bizi “çok su” içmemiz için uyarırlar. Fakat burada atlanılan taraf “çok su” içmekteki kasıt tam olarak anlaşılmıyor. Yaz ayında 35 derecelik sıcaklıkta çalışan bir insana 3 litre su içse dahi az gelir. Fakat serin bir ortamda olan kişi için çoğu zaman 2 litre su yeterli olur.Aşırı ve gereğinden çok su içmenin yararını değil zararını görürüz. Bizler genelde çok su içmeye odaklandığımız için “çok su içmenin zararlı” olabileceği gerçeğini atlıyoruz malasef..

    Çilt güzelliği vucuttaki toksinlerin atımı öne sürülerek insanlara günlük 4-5 litre su içmeleri öneriliyor. Böbreklerin belirli bir oranda su atma kapasitesi vardır.

    Böbreklerin su atma kapasitesinin üzerinde su alındığında, atılamayan su, kanda birikerek, kandaki elektrolitlerin, kan hücrelerinde değişikliklere neden olarak, kan sodyum düzeyinde düşmeye neden olur. Bunu da tıpta ‘hiponatremi’ olarak tanımlıyoruz. Kan sodyum düzeyindeki düşmeye bağlı gelişen beyin ödemi, bulantı, kusma, halsizlik, bilinç değişiklikleri, koma ve hatta ölüme neden olabilir.”


    Az su tüketilmesinin zararları

    Kişi, gün içerisinde alması gereken miktardan daha az su tükettiğinde veya hiç tüketmediğinde vücudunda depolanan yağ miktarında artış gözlemlenir. Bu kez vücut kendinde bulunan suyu tutmaya başlar. Tüketilen besinlerin sindirilmesi ve emilmesi sırasında kabızlık gibi çeşitli problemler oluşabilir. Ayrıca, yetersiz su tüketimi metabolizmanın da yavaş çalışmasına neden olabilmektedir.

    Aşırı tüketilmesinin zararları

    Gerekenden daha fazla su tüketimi ise kişinin zehirlenmesine neden olabilir. Aşırı su vücutta; kandaki sodyum miktarının düşmesine (hiponatremi), hücrelerin aşırı su alarak şişmesine, ciddi fiziksel sorunlara, beyin ödemine ve ölümüne neden olabilmektedir.

    Potomani’ye (su bağımlılığı) dikkat!

    Aşırı su tüketen kişilere ‘Potomani’ denmektedir. Potomani hastaları günde 4 lt.’den fazla su tüketimine ihtiyaç duymaktadırlar. Bu kişilerde su bağımlılık yaratabilmektedir. Potomani genelde; iştahsız, fazla alkol, kahve, sigara ve ilaç tüketen kişilerde ve sporcular arasında sıkça görülmektedir. Aşırı su tüketimi bu kişilerde böbreklerin normalden fazla çalışmasına ve vücutta mineral kayıplarının oluşmasına neden olabilmektedir. Günlük tüketilmesi gerekenden fazla su tüketen kişiler bu hastalıktan kurtulmak için mutlaka tedavi olmalıdırlar.

    Uzman doktor tavsiyeleri

    Uzmanlar, fazla içilen suyun böbrekleri gereksiz yere çalıştırdığına dikkat çekerek, aşırı su tüketiminin böbreğe gereksiz yük bindirdiğini açıkladı…

    Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Tıp Fakültesi Nefroloji Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Taner Çamsarı yaptığı açıklamada, yaz aylarının gelmesiyle vücudun su ihtiyacının da artığını ancak buna dikkat edilmesi gerektiğini belirtti.

    Toplumda çok su içmenin her derde deva olduğu yönünde yanlış bir anlayışın hakim olduğunu dile getiren Çamsarı, vücudun ihtiyaç duyduğu kadar su içilmesinin en sağlıklı yöntem olduğunu ifade etti.

    Kış aylarında vücudun su ihtiyacının günlük 1-1,5 litre, yazın terlemelerle birlikte 2-2,5 litreye çıktığı bilgisini veren Taner Çamsarı, “Günde 4-6 litre su içenler var. Sağlıklı bir bünye zaten susadığında, vücudun suya ihtiyacı olduğunda beyni uyarır ve o kişi gider su içer. Yaşlı insanlarda susama duygusu körleşir. Bunların bir miktar daha su alması gerekir. 3-4 litre su içilmesine gerek yok. Vücudun su ihtiyacı ne kadarsa o kadar içilmeli” diye konuştu.

    “Böbreklere gereksiz yük bindiriyor”

    İnsanların bedeninde “Susama hissi” diye çok güçlü bir algı olduğunu, bunun da kişinin vücudunun suya ihtiyacının olup olmadığını tespit etmesi açısından büyük önem taşıdığına işaret eden Çamsarı, şöyle konuştu:

    “Sürekli televizyonlarda sağda solda ‘Su hayattır’ tarzı reklamları görüyoruz. Bunları söylemeye gerek yok. İnsanlar zaten susuz kaldıkları zaman içerler. Vücudumuzda gerektiği kadar suyu alacak mekanizmalar mevcuttur. Bu mekanizmalar da insanları uyarır ve su ihtiyacı varsa bunu giderir. Yazın, kışın sürekli su şişesiyle dolaşan insanlar var. Cebinde sürekli su şişesiyle gezmeye gerek yok. Vücut gerektiği kadar su almalı. Aşırı su tüketimi böbreğe gereksiz yük bindiriyor. Bu böbrek için gereksiz bir hamallık. İhtiyaç olmayan suyun alınması gereksiz. Sadece yaz aylarında daha fazla sıvı kaybettiğimiz için yeterli sıvı almaya özen göstermeliyiz. 60-65 yaşından önce her insan susar, suyunu da içer. 65-70 yaşından sora susama hissi körelir. Bu kişilerin su içmesi konusunda çevresinden uyarıda bulunulmalıdır. Bunun dışında günde 5-6 litre suyun içilmesi zararlı. Gereksiz yere su tüketmemek lazım.”