Formunuzu korumanın yolları

Konusu 'Sağlıklı Yaşam' forumundadır ve Elif tarafından 7 Haziran 2013 başlatılmıştır.

  1. Elif

    Elif Yönetici Admin

    Formu korumanın en kolay yolları nelerdir

    Formda olmak günümüz insanının ortak beklentisidir. Bazıları için genç ve dinç bir vücut, bazısına göre aktif ve kaslı bir beden anlamına gelir. “formda olma” kavramı; bilinenin aksine sadece estetik bir kavram değildir. Sağlıkla daha ilişkili bir terimdir.

    Formda olma veya formda kalma nedir?


    Formda bir beden genelde, yoğun egzersiz yapma ile özdeşleştirilir. Formda olmanın tanımı sanıldığından çok daha geniştir. Formda olma bir insanın fiziksel ve psikolojik olarak hissettiği iyi halidir. Formda olmak demek kısaca sağlıklı olmak demektir.
    Aşağıda bahsedilen konulardan biri veya birkaçını yapıyor ya da yaşıyorsanız, sizde kendinizin formda ve sağlıklı hissediyorsunuz demektir. Herhangi bir hastalığınız yoksa,kendinizi iyi hissediyor ve günlük aktivitelerinizi yorulmadan gerçekleştirebiliyorsanız,acil durumlarda bedeninizi koruyacak dayanıklılığa ve güce sahipseniz, günlük yaşanan olumsuz olaylar karşısında hayata pozitif bakmaya devam edebiliyorsanız, siz de formda ve sağlıklısınız demektir.

    [IMGALT=http://img.webokur.net/upl/uploads/formda-kalmak-72179.jpg]formda-kalmak-72179[/IMGALT]

    Formda ve sağlıklı olmak yaşla ve cinsiyetle ilişkili daha küçük seviyededir. Aileden kalıtımsal olarak gelen bazı hastalık riskleri, uygun yaşama koşulları sağlandığında azalır.

    Formda olma, tam bir sağlık hali olduğuna göre; yaşam stilimizle ilgilidir.Başka bir ifadeyle beslenme tarzımız, fiziksel aktivite alışkanlığımız, davranış ve olaylara yaklaşım tarzımız, uyku düzenimiz, sigara ve alkol alışkanlığımız, kullandığımız ilaçlar, iş koşullarımız, çalışma saatlerimiz gibi birçok faktör sağlığımızı belirlemektedir.

    Sağlıkla ilgili yapılan en büyük hatalardan biri, yanlış düşüncelere saplanmaktır. Çoğunlukla insanlar formda ve sağlıklı bir hayat için geç kaldığını ya da daha erken olduğunu düşünmektedir.Halbuki sağlıklı olmak, her yaşta bütün yoğunluğu hissedilebilecek iyi olma durumudur. Kendini iyi hissetmenin bir yaşı olabilir mi? Bu yüzden sağlıklı olmak için daha erken olduğu veya geç kalındığı gibi bahanelere sığınmadan, bugünden itibaren sağlıklı yaşam alışkanlıklarına başlamalısınız. Bu bahaneler bizi yolunuzdan döndürmeye çalıştığında şöyle düşünelim: Kim kendini çok daha iyi hissetmek istemez ki?

    Yaşam tarzımızda yapacağımız küçük değişikliklerle daha zinde bir hayata merhaba demek mümkün. Bunun için yapmanız gerekenleri aşağıdaki gibi listeleyebiliriz.

    1. Bel Çevremize Dikkat Edelim!

    [IMGALT=http://img.webokur.net/upl/uploads/formunuzu-koruyun-89717.jpg]formunuzu-koruyun-89717[/IMGALT]

    Kadın ve erkeklerde bel çevresi önemli bir sağlık tanımlayıcısı olarak kabul edilmektedir. Bel çevresi kadınlarda 88 santimetreyi, erkeklerde ise 102 santimetreyi aştığında obez bir kişi söz konusu demektir ve bu durum ciddi sağlık riskleri doğurmaktadır.

    2. Beden Kitle İndeksi Bir Sağlık Tamamlayıcısıdır.

    Çoğunlukla kullanılan bir diğer sağlık tanımlayıcısı ise; beden kitle indeksidir. Kısaca BKI olarak gösterilen değer; vücut ağırlığınızı (kilogram cinsinden) boyunuzun santimetre cinsinden karesine bölmeniz ile hesaplanır.
    Beden kitle indeksi, vücut yağ dağılımını ayrıntılı olarak göstermemektedir. Fakat vücut yağ miktarı hakkında bilgi vermektedir. Yapılan bilimsel çalışmalar, BKI ile kronik hastalıklara yakalanma riski arasında pozitif ilişki olduğunu göstermektedir.

    3. Karar Verin..

    Bu gün sağlıklı ve formda olabilmek adına yapacağınız en güzel şey; Karar vermek… Karar verme, forma girmenin en temel basamağını oluşturur. Fakat, karar verme ve kararı uygulama sürecinde “kararlılık” önemlidir. Forma girme sağlığınızı yakalama sürecinin uzunluğu bireysel olarak değişiklik gösterse de, formu koruma süreci yaşam boyu sürdürülmesi gereken bir uygulama olduğu için, karardan emin olunması ve kararlılığın sürdürülmesi gereklidir. Bu gün formda olmaya sağlıklı bir yaşama adım atmaya karar verin ve kararınızdan dönmeyin.


    4. Gerçekçi Olmak

    Ne kadar süre içerisinde, ne kadar kilo kaybetmek istenildiğine dair beklentilerin gerçekçi olması gerekir. Sağlıklı ağırlık kaybı programlarında, haftada 0,5–1 kg ağırlık kaybedilmesi hedeflenir. Çünkü sağlıklı zayıflama vücutta yağ dokusu miktarının azalmasını ve kas kaybı miktarını minimum seviyede tutmayı amaçlar.

    5. Asla Vazgeçmeyin!..

    Zayıflama uğraşlarında vazgeçme en sık rastlanan durumlardan biridir. Birey, eski beslenme alışkanlıklarına geri dönmek veya fiziksel aktivite yapmayı bırakmak ister. Motive bir birey ise, kilo yönetimi yolunda karşılaştığı bazı bireysel zorluklara rağmen devam etmek ister. Başarının sırrının, motivasyon olduğu düşünülürse, zayıflama yolunda da en büyük destekçinin motivasyonunuz olduğunu anlamak daha kolay olur. Olaylara pozitif bakmak, verebileceğiniz kilodan çok verdiğiniz kilo ile ilgilenmek, yeni kazandığınız alışkanlıklara yük olarak değil sağlıklı yaşama alışkanlığı olarak yaklaşmak motivasyonunuzu yükseltecektir. Bazı bireyler, kalabalıkta daha kolay motive olurlar. Eğer sizde grupla daha iyi motive oluyorsanız, kendinize bir diyet ve egzersiz arkadaşı bulmayı deneyebilirsiniz.

    6. Doğru Yöntemi Seçin..

    Uzun dönemde başarısız olacağınız ve tekrar kilo alacağınız diyetlerden uzak durmalısınız. Bu diyetler, size özel hazırlanmamış olan bütün zayıflama diyetleri ve hızlı kilo kaybı sağlayan diğer bütün metotlardır. Bu gibi yöntemlerle hızlı zayıflayıp, yöntemleri bıraktığınızda vücudunuza hızla geri dönecek fazla kiloların yaratacağı umutsuzluk, tekrar ve sağlıklı kilo verme isteğinizi azaltacaktır.

    Yaşam biçimine adapte edemeyeceğimiz spor faaliyetleri: İnsanlar genelde, zayıflamak istediklerinde, yoğun bir şekilde fiziksel aktivite yapmaya başlar. İstedikleri vücut ağırlığına ulaştıklarında da bu faaliyeti bırakırlar. Burada üzerinde durulması gereken konu, vücudun her şeye adapte olduğudur. Vücut, yoğun fiziksel aktivite bırakıldığında azalan enerji harcaması ve kas kütlesi nedeni ile tekrar kilo almaya başlar. Birçok profesyonel sporcunun aktif spor hayatını bıraktıktan sonra kilo almalarının sebebi budur. Bu nedenle, yaşamınız boyunca sürdürebileceğiniz esnek bir egzersiz programı seçmeniz çok daha uygun olacaktır.