İslam dininin yasakladığı kötü davranışlar ile ilgili ayetler ve hadisler

Konusu 'Ayet ve Hadisler' forumundadır ve Nehir tarafından 5 Şubat 2013 başlatılmıştır.

  1. dinimizin yasakladığı kötü davranışlar ile ilgili ayetler ve hadisler

    Allah’tan ümit kesmek: İnsanın hiçbir zamanAllah’tan ümit kesmemesi her şartta ve zamanda Allah’a yönelmesi gerekir. Zira Yüce Allah insanların gerçekten pişman olmaları durumunda günahlarını affedeceğini K.Kerim’de açıkça bildiriyor.

    Ayetler:

    Ey oğullarım, gidin ve Yusuf’u ve onun kardeşini iyice araştırın! Allah’ın vereceği ferahlıktan umut kesmeyin. Muhakkak ki; kâfirler (onu inkâr edenler) kavminden başkası, Allah’ın vereceği ferahlıktan umut kesmez. YÛSUF 87
    (Onların) ümit kesmelerinden sonra yağmuru indiren ve rahmetini yayan, O’dur. Ve O, Velî’dir (dost), Hamîd’dir (hamdedilen).ŞÛRÂ 28
    De ki: “Ey nefsleri üzerine israf yüklemiş (haddi aşmış) kullarım! Allah’ın rahmetinden ümit kesmeyin. Muhakkak ki Allah, günahların hepsini mağfiret eder (sevaba çevirir). O, muhakkak ki O; Gafûr’dur (mağfiret eden), Rahîm’dir (rahmet nuru gönderen).” ZUMER-53


    Hadisler

    “Kimi günahına, kimi gafletine, kimi ibadetine güvenmiş olmasına, kimi de bizzat tövbe etmesine tövbe eder.” denmiştir.

    “Allah’ın rahmeti gazabını geride bırakmıştır.”

    bn Abbas’ın (r.ahm.) anlattığına göre:
    Müşriklerden birtakım kimseler insan öldürmüşler ve bunda çok ileri gitmişler, zina etmişler ve bunda da çok ileri gitmişlerdi. Sonra bunlar Hz. Muhammed’e (a.s.) geldiler ve şöyle dediler: “Şüphesiz ki senin tebliğ ettiğin ve kendisine davet eylediğin İslâm dini güzeldir. Keşke bize vaktiyle işlediğimiz bunca cinayetin bir kefareti bulunduğunu haber verseydin!” Bunun üzerine şu ayet indi: Ve onlar Allah’ın yanında başka tanrı tutup ona yalvarmazlar, Allah’ın haram kıldığı cana haksız yere kıymazlar. Zina etmezler. Bunları kim yaparsa cezasına çarptırılır. Bir de şu ayet indi: De ki: Ey kendi nefisleri aleyhine haddi aşan kullarım! Allah’ın rahmetinden ümit kesmeyin, çünkü Allah bütün günahları bağışlar. Şüphesiz ki o, çok bağışlayan çok esirgeyendir.


    Genel olarak kötülük: İslam ve O’nun kutsalkitabı Kur’an-ı Kerim kötülüğü genel olarakyasaklamıştır. Her türlü kötü huy ve kötüdavranış yasaklanarak ahlaklı ve ideal birtoplum amaçlanmıştır. Bu yasaklardan bazıları şunlardır:

    Hadisler:

    Sizden biriniz bir kötülüğü gördüğü zaman, onu eli ile değiştirsin, gücü yetmezse dili ile değiştirsin. Buna da gücüyetmezse kalbi ile buğzetsin. Bu imanın en zayıfıdır. (Hadis-i Şerif)
    Şayet iyilik etmeye gücün yetmiyorsa, hiç olmazsa kötülük etme. Kötülük etmemek de, nefsin için verilmiş bir sadakadır. (Hadis-i Şerif)
    Bütün kötülüklerin anahtarı, hiddettir. (Cafer bin Muhammed)
    Haksızlığa baş kaldırmayanlar, onlardan gelecek her kötülüğe katlanmalıdırlar. (Hz. Ali (r.a))
    Hasedciye rahat, kötü huyluyu da şeref yoktur. (Ahnef bin Kays)
    Bin zulme uğrasan da, bir zulüm yapma. (Hz. Ali (r.a))
    O size yalnızca kötülüğü çirkin, hayasızlığı ve Allah’a karşı bilmediğiniz şeyleri söylemenizi emreder (2/169)
    Bir kötülüğü beğenen, onu işleyenden daha kötüdür. (Şemseddin Sami)
    Ayetler:

    O size yalnızca kötülüğü çirkin-hayasızlığı ve Allah’a karşı bilmediğiniz şeyleri söylemenizi emreder. (2/169)
    Allah onu lanetlemiştir. O da (şöyle) dedi: “Andolsun kullarından ‘miktarları tesbit edilmiş bir grubu’ (kendime uşak) edineceğim.” (4/118)
    “Onları -ne olursa olsun- şaşırtıp-saptıracağım en olmadık kuruntulara düşüreceğim ve onlara kesin olarak davarların kulaklarını kesmelerini emredeceğim ve Allah’ın yarattıklarını değiştirmelerini emredeceğim.” Kim Allah’ı bırakıp da şeytanı dost (veli) edinirse kuşkusuz o apaçık bir hüsrana uğramıştır. (4/119)
    Onların tümünü toplayacağı gün: “Ey cin topluluğu, insanlardan çoğunu (ayartıp kendinize kullar) edindiniz” (diyecek). İnsanlardan onların dostları derler ki: “Rabbimiz kimimiz kimimizden yararlandı ve bizim için tesbit ettiğin süreye ulaştık.” (Allah) Diyecek ki: “Allah’ın dilediği dışta olmak üzere ateş sizin içinde süresiz kalacağınız konaklama yerinizdir.” Şüphesiz Rabbin, hüküm ve hikmet sahibi olandır, bilendir. (6/128)
    Ey iman edenler, şeytanın adımlarına uymayın. Kim şeytanın adımlarına uyarsa (bilsin ki) gerçekten o (şeytan) çirkin utanmazlıkları ve kötülüğü emreder. Eğer Allah’ın üzerinizde fazlı ve rahmeti olmasaydı sizden hiçbiri ebedi olarak temize çıkamazdı. Ancak Allah dilediğini temize çıkarır. Allah işitendir bilendir. (24/21)
    “(Yine de) Ben nefsimi temize çıkaramam. Çünkü gerçekten nefis -Rabbimin kendisini esirgediği dışında- var gücüyle kötülüğü emredendir. Şüphesiz benim Rabbim, bağışlayandır esirgeyendir.” (12/53)
    Andolsun insanı biz yarattık ve nefsinin ona ne vesveseler vermekte olduğunu biliriz. Biz ona şahdamarından daha yakınız. (50/16)
    Şüphesiz Allah, adaleti ihsanı yakınlara vermeyi emreder; çirkin utanmazlıklardan (fahşadan) kötülüklerden ve zorbalıklardan sakındırır. Size öğüt vermektedir, umulur ki öğüt alıp-düşünürsünüz. (16/90)
    Kim salih bir amelde bulunursa kendi lehinedir, kim de kötülük ederse o da kendi aleyhinedir. Senin Rabbin, kullara zulmedici değildir. (41/46)
    Kim salih bir amelde bulunursa kendi lehinedir kim kötülük yaparsa artık o da kendi aleyhinedir. Sonra siz, Rabbinize döndürüleceksiniz. (45/15)
    (Bunlar) Büyük günahlardan ve çirkin -utanmazlıklardan kaçınanlar ve gazablandıkları zaman bağışlayanlar (42/37)
    Kötülüğün karşılığı onun misli (benzeri) olan kötülüktür. Ama kim affeder ve ıslah ederse (dirliği kurup-sağlarsa) artık onun ecri Allah’a aittir. Gerçekten O, zalimleri sevmez. (42/40)
    Kim zulme uğradıktan sonra nusret bulur (hakkını alır)sa artık onlar için aleyhlerinde bir yol yoktur. (42/41)
    Yol ancak, insanlara zulmeden ve yeryüzünde haksız yere ‘tecavüz ve haksızlıkta bulunanların’ aleyhinedir. İşte bunlara acıklı bir azab vardır. (42/42)
    Sana iyilikten her ne gelirse Allah’tandır, kötülükten de sana ne gelirse o da kendindendir. Biz seni insanlara bir elçi olarak gönderdik; şahid olarak Allah yeter. (4/79)
    Kim güzel bir aracılıkla aracılıkta (şefaatte) bulunursa ondan kendisine bir hisse vardır; kim kötü bir aracılıkla aracılıkta bulunursa ondan da kendisine bir pay vardır. Allah, herşeyin üzerinde koruyucudur. (4/85)
    Ey iman edenler, Allah’ın şiarlarına haram olan ay’a kurbanlık hayvanlara (onlardaki) gerdanlıklara ve Rablerinden bir fazl ve hoşnutluk isteyerek Beyt-i Haram’a gelenlere sakın saygısızlık etmeyin. İhramdan çıktınız mı artık avlanabilirsiniz. Sizi Mescid-i Haram’dan alıkoyduklarından dolayı bir topluluğa olan kininiz sakın sizi haddi aşmaya sürüklemesin. İyilik ve takva konusunda yardımlaşın günah ve haddi aşmada yardımlaşmayın ve Allah’tan korkup-sakının. Gerçekten Allah (ceza ile) sonuçlandırması pek şiddetli olandır. (5/2)
    Kötülükler kazanmış olanlar ise; her bir kötülüğün karşılığı kendi misliyledir. Bunları bir zillet sarıp kaplar. Onları Allah’tan (kurtaracak) hiçbir koruyucu yok. Onların yüzleri sanki bir karanlık gecenin parçalarına bürünmüş gibidir. İşte bunlar ateşin halkıdırlar; orada süresiz kalacaklardır. (10/27)
    Artık kim zerre ağırlığınca bir şer (kötülük) işlerse onu görür. (99/ 8)
    Kim bir iyilikle gelirse kendisine bunun on katı vardır, kim bir kötülükle gelirse onun mislinden başkasıyla cezalandırılmaz ve onlar haksızlığa uğratılmazlar. (6/160)
    Yoksa kötülükleri yapanlar bizi (aşıp) geçeceklerini mi sandılar? Ne kötü hükmediyorlar? (29/4)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 14 Eylül 2014

  2. Cimrilik: Toplumda ekonomik anlamdainsanların birbirine yardımcı olmasını emredenİslam bunu engelleyen cimriliği yasaklamıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Eli sıkı olma, büsbütün eli açık da olma, sonra kınanır, kaybettiklerinin hasretini çeker durursun. (17/29)

    İftira: İftira atmak Kur’an’ı Kerim’in çirkin gördüğü ahlaksızlıklardandır. İftira insanları birbirine düşüren toplumda huzursuzluk ve kavgaya sebep olan kötü bir fiildir. Onun için İslam bunuyasaklamıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Kim kasıtlı veya kasıtsız bir günah kazanır da sonra onu bir suçsuzun üzerine atasa, muhakkak ki, büyük bir iftira ve apaçık bir günah yüklenmiş olur”. (4/112)

    Yapılan iyiliği başa kakmak: Bir iyiliği yapınca o iyiliği ikide bir anlatıp iyilik yapılan kimseyi rencide etmekte yasaklanmıştır.Zira bu davranış iyilik yapılanı üzer yıpratır ve mahcup eder. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: ”Yaptığın iyiliği çok görerek başa kakma”. (74/6)

    Başkalarını çekiştirmek (Gıybet): Başkalarını çekiştirerek dedikodu ve gıybet yapmayı da İslam yasaklamıştır.Gıybet çok çirkin bir davranıştır. İnsanların yaptıkları hataları ballandırarak anlatma ve bunu açığa çıkarmayı İslam yasaklamış ve çirkin görmüştür. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Arkadan çekiştirmeyi, yüze karşı eğlenmeyi adet edinen herkesin vay haline! O ki, mal toplamış ve onu sayıp durmuştur”.(104/1)

    Kendini beğenmişlik (Kibir): Kendini beğenen kibirli olan insan başkalarına değer vermez en doğru en iyi benim başkaları iyi ve doğru değildir der .Bu kişi toplumda itibar görmez ve dışlanır.Bundan dolayı bu huydan uzak durmalıyız. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “İman edip iyi işler yapanlara Allah karşılığını tam olarak verecek ve onlara lütfundan daha fazlasını da ihsan edecektir. Kulluğundan yüz çeviren ve kibirlenenlere gelince onlara acı bir şekilde azap edecektir…” (4/173)

    Bozgunculuk fesat çıkarmak: Yeryüzünde huzur içinde yaşayan insanlar arasında bozgunculuk çıkarmak, huzuru bozmak, insanlar arasına kin ve nefret tohumlarını ekmek kötü bir davranıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor:
    “Islah edilmesinden sonra yeryüzünde bozgunculuk yapmayın.Allah’a korkarak ve rahmetini umarak dua edin.Muhakkak ki, iyilik edenlere Allah’ın rahmeti çok yakındır”.(7/56)

    Çekememezlik: İnsanların başkalarının varlığının ellerinden gitmesini istemek olan Çekememezlik yasaklanmıştır. Başkalarının iyi ve güzel yönleri örnek alınmalı ,herkesin öyle olması gerektiği düşünülmelidir. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Kıskandığı vakit, kıskanç kişinin şerrinden sabahın Rabbine sığınırım”.(113/5)

    Savurganlık (İsraf): Malını har vurup harman savurmak doğru bir davranış değildir. Para benim istediğim gibi harcarım demek doğru değildir. Malın insanların faydasına uygun bir şekilde harcanması gerekir. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Ey adem oğulları! Her secde edişinizde güzel elbiselerinizi giyin.yiyin, için fakat israf etmeyin; çünkü Allah israf edenleri sevmez”.(7/31)

    Adam öldürmek: Cinayet İslam’ın yasakladığı bir fiildir. Sadece insanları değil hayvan ve bitkileri bile korumayı emreden İslam adama öldürmeyi de elbette yasaklamıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor:. “Ey müminler! Bir topluluk diğer bir topluluğu alaya almasın. Beklide onlar, kendilerinden daha iyidirler. Kadınlar da kadınları alaya almasınlar. Belki de onlar kendilerinden daha iyidirler. Kendi kendinizi ayıplamayın, birbirinizi kötü lakaplarla çağırmayın. İmandan sonra fasıklık ne kötü bir isimdir. Kimde tövbe etmese işte onlar zalimlerdir”. (49/11)

    Gösteriş yapmak (Riya): Gösteriş yaparak yapılan ibadetin bile kabul olunmayacağını bildiren Allah insanlardan her işlerinde gösterişten uzak ve samimi olmalarını ister. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Çalım satmak, insanlara gösteriş yapmak ve insanları Allah yolundan alı koymak çin yurtlarından çıkanlar kafirler gibi olmayın. Allah onların yaptıklarını çepeçevre kuşatmıştır”. (8/47)

    Zina ve fuhuş: Toplumun ahlakını bozan, soy ve neseplerin karışmalarına vesile olan zina ve fuhuşta yasaklanmıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Zinaya yaklaşmayın. Zira o bir hayasızlıktır ve çok kötü bir yoldur.” (17/32)

    Önyargılı olmak: Başkalarına karşı kulaktan dolma bilgilerle önyargılı olmak ve bilip bilmeden konuşmak yasaklanmıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Hakkında bilgin bulunmadığı şeyin ardına düşme! Çünkü kulak, göz ve gönül bunların hepsi ondan sorumludur”.(17/36)

    Sarhoşluk ve kumar: İnsanları huzursuz eden, toplumun huzurunu bozan, yuvaların yıkılmasına sebep olan içki ve kumarda kötü birer davranış olarak kabul edilmiş ve yasaklanmıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar ( putlar) fal ve şans okları birer şeytan işi pisliktir. Bundan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz”.(5/90)

    Dünyaya aşırı düşkünlük: Sadece dünyayı dikkate alarak hep bu dünya için çalışmak insanı doyumsuz yapar ve dünyada insanların hırs ile kötülük yapmalarına sebep olur. Ahiretin tarlası olarak düşünülen bir dünya ise insanın hırsını frenler ve dengeli yaşamasını sağlar. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Onun için sen bizi anlamaktan yüz çeviren ve dünya hayatından başka bir şey istemeyen kimselere yüz verme”.(53/29)

    Büyücülük ve büyüye başvurmak: Büyücülük yaparak insanların arasını bozmak duygularını sömürmekte kötü bir davranıştır ve yasaklanmıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Düğümlere üfürüp büyü yapan üfürükçülerin şerrinden sabahın Rabbine sığınırım”.(113/4)

    Rüşvet almak ve vermek: Toplumda haklıyı haksız, haksızı haklı yapan suçlunun suçunu örten, hakkı olmadan menfaat sağlayan rüşvet, insanlar arasında büyük bir haksızlık doğurduğu için yasaklanmıştır. Bu konuda K. Kerim’de şöyle buyuruluyor: “Mallarınızı aranızda haksız sebeplerle yemeyin. Kendiniz bilip dururken, insanların mallarından bir kısmını haram yollardan yemeniz için o malları hakimlere idarecilere veya mahkeme hakimlerine vermeyin”.
     


  3. çokk doğru canıum
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 4 Nisan 2015