Lokomotifi Kim İcat Etmiştir

Konusu 'Bilgi bankası' forumundadır ve Nehir tarafından 5 Eylül 2014 başlatılmıştır.

  1. Lokomotifi Kim İcat Etti

    Tames Watt"ın icat ettiği buhar makinasının kullanılır hale gelmesi,daha sonrada bunun Fulton tarafından gemilere uygulanması, insanoğlunda yeni bir düşüncenin uyanmasına sebep oldu. Acaba bu buhar makinesinden kara ulaşımında yararlanılamaz mıydı?

    Bu düşünceden hareket eden İngiliz mucidi Richard Trevithick,1804 yılında garip bir araç yaptı. "Buharlı at" adı verilen bu ilk lokomotif, bugünküler gibi demir raylar üzerinde yürüyordu. Ancak, "Buharlı at" in hızı, bir atlı arabanın hızından fazla değildi. Üstelik, gördüğü iş bakımından, bir atlı arabadan çok daha pahalıya geliyordu.

    Trevithick"in "Buharlı at" ını gören George Stephenson, bu aracı geliştirip,yararlı hale getirmeyi kafasına koymuştu. Tam yirmi yıl süren bir çalışmadan sonra, Stephenson "Buharlı at" dan çok daha güçlü bir lokomotif yapmayı başardı. Stephenson"un lokomotifi, içinde 600 yolcu bulunan 8 vagonu kolaylıkla çekebiliyordu. Üstelik hızı saatte 15 km. idi.

    Bu başarı Stephenson"u iyice cesaretlendirmişti. Hemen Liverpol ve Manchester şehirleri arasına 57 km. uzunluğunda demiryolu döşetti. 1825 yılında, Stephenson"un lokomotifi, içinde 600 yolcu bulunan, 8 vagonla bu 57 kilometrelik yolu arızasız tamamladı.

    Artık buharlı makinelerin (lokomotiflerin) karayolu ulaşımında yeni bir çığır açacağını herkes anlamıştı.

    Stephenson, yaptığı ilk lokomotifle yetinmedi. Onu geliştirerek daha mükemmel bir hale getirdi. İngiltere"de gelişen demiryolu ulaşımı, Amerikalı işadamlarının dikkatinden kaçmamıştı. Akın akın İngiltere"ye geliyor, Stephenson"un bu harika icadını tetkik ediyorlardı.Hepsi,bu makinelerin Amerika"da çok para kazandıracağından emindi.

    1829 yılında Stephenson, Amerika"ya lokomotif satmaya başladı. Ancak yaptığı lokomotifler, Amerika"nın ihtiyacını karşılamaya yetmiyordu. Çünkü artık Amerika bir uçtan bir uca demiryolu ile döşenmeye başlamıştı.Fakir bir köylü çocuğu iken, icadı sayesinde muazzam bir servete sahip olan Stephenson,daha fazla çalışmayı gereksiz buluyordu. Amerika"nın ihtiyacı ise esasen Stephenson"un karşılayamayacağı kadar büyüktü. Neticede, Amerikalılar da lokomotif yapmaya başladılar. Onlar bu işi daha da çok geliştirdiler.

    Amerikalı işadamı Pullmann trenlere yataklı vagonlarla resturantlar ilave etti. Bu yenilik büyük bir ilgi ile karşılandı. Artık Amerika"da kara ulaşımının bütün yükünü trenler almıştı.

    Zamanla lokomotifler çok gelişti. Buharın yerini dizel motorları aldı. Şimdi ise özel şekilde yapılmış demiryollarında, saatte 200 km. hızla yol alan elektrikli trenler işliyor.