Metabolizma Hakkında Bilgi

Konusu 'Biyoloji' forumundadır ve Chanyeol tarafından 14 Temmuz 2016 başlatılmıştır.

  1. Chanyeol

    Chanyeol Süper moderatör Yönetici

    Metabolizma

    Metabolizma, insan vücudunun temel ihtiyaçlarının karşılanmasına yetecek enerji miktarıdır. Gün içinde vücudun yaptığı hareketlere, tüketilen besinlere bağlı olarak metabolizma yavaş ve hızlı şekilde çalışabilir. Bunun kişinin kilosuyla da bağlantısı vardır. Hızlı metabolizma sağlıklı ve yağ oranı düşük bir vücudu ifade eder. Bazal metabolizma ise, vücudun istirahatte be adar enerji yaktığını gösterir. Bu metabolizma hızının yaklaşık % 60 kadarını oluşturur. Normal koşullarda vücut günlük ihtiyaçlarını karşılayabilir. Metabolizma hızının yüksek olduğu kişiler çocuklar, erkekler, çalışanlar ve beslenmesinde protein ağırlıklı besinlere öncelik verenlerdir.

    Metabolizma hızını etkileyen unsurlar

    Yaş:
    Her yaş grubunun kendine has metabolizma hızı bulunmaktadır. 15-30 yaşları arası metabolizma hızının en yüksek olduğu dönemdir. Bu yaşlardan itibaren metabolizma hızı düşmeye başlar. Kadınlarda menopoz dönemiyle birlikte metabolizma hızında artış olur. Aynı şekilde hamilelik döneminde ve ergenlikte de metabolizma hızı artar.

    Cinsiyet: Kadınların vücudundaki kas yapısı ve sayısı, erkeklere oranla daha azdır. Bu kadınların daha az enerji harcamasına neden olur. Aynı zamanda kadınların metabolizmasının daha yavaş çalıştığını gösterir.

    Genetik etkenler:
    Kişinin genetik yapısı da metabolizma hızını etkiler. Bazı kişilerin metabolizması doğuştan itibaren yavaş çalışır. Bu kişiler beslenmesinde dikkat etseler bile daha fazla kilo alır. Bazıları da daha fazla besin tüketmelerine rağmen, metabolizması hızlı çalıştığından kilo almaz.

    Diyet: Kişilerin sürekli olarak diyet yapmış olmalarına rağmen, kilo vermesi ve yeniden alması metabolizma hızını etkiler. Diyetle verilen kilo, ardından geri alınırsa metabolizma olumsuz etkilenir.

    Çeşitli hastalıklar: Bazı rahatsızlıklar metabolizmayı direkt olarak etkiler. Örneğin tiroit bezinin yavaş çalışması metabolizmayı yavaşlatırken, hızlı çalışması da metabolizma hızını yükseltir. Vücutta salgılanan insülin, kortizon gibi maddelerde metabolizmayı yavaşlatır.

    Karbonhidrat tüketimi: Günlük beslenmede karbonhidrat içeren hamur işleri, tatlı, şeker, makarna gibi besinlerin ağırlıklı olarak tüketilmesi metabolizma hızını etkiler. Bu durumda kişi kilo almaya başlar.

    Hava sıcaklığı: Sıcak havalarda metabolizma hızlanırken, kış geldiğinde havanın soğumasıyla birlikte metabolizma daha yavaş çalışır. Bu yüzden insanlar kışın daha az enerjiye ihtiyaç duyar. Eğer besinleri fazla tüketirlerse daha kolay kilo alırlar. Yazın sıcakta bunun tam tersi olur. Yazları diyet yapmak ta kolaydır.

    Metabolizma hızını arttırmak için neler yapılabilir?

    Her gün 2,5-3 litre su tüketilmelidir. Vücuttan su kaybı olduğu zaman metabolizma yavaşlar. Bu nedenle su ihtiyacı giderilmelidir. Bu sıcak havada daha fazla su kaybı demektir. Bu yüzden yazın içilen suyun miktarı arttırılmalıdır.

    Gün içinde öğün atlamamak gerekir. Öğünleri sık ve az miktarlarda yemeye çalışın. Özellikle güne kahvaltı etmeden başlamayın. Kahvaltı vücuda ihtiyacı olan enerjiyi sabahları veren önemli bir unsurdur.

    Beslenme düzeni içinde kırımızı pul biber, karabiber gibi baharatları da tüketmelisiniz. Bunların metabolizma hızını arttırmada % 20 oranında olumlu etkisi olur. Bunun yanında acı biber tüketilmesi de yararlıdır.

    Günlük egzersizleri yapmayı ihmal etmemelisiniz. Eğer egzersiz yapamıyorum diyorsanız, günlük aktivitelerinizi egzersize dönüştürün. Asansör kullanmak yerine merdivenden çıkın, araç kullanmak yerine yürümeye başlayın. Bunlar metabolizma hızını arttıran etkenlerdir. Özellikle yemek yedikten sonra kısa yürüyüşler yapabilirsiniz.

    Beslenme düzeninizi doğru ayarlayın, dengeli beslenin. Vücudunuz dengede olursa, metabolizmanız da hızlanır.

    Kışın yaza göre daha fazla hareket etmeye çalışın. Çünkü hava soğuk olduğundan, metabolizmanız yavaşlayacaktır. Bunu hareketle dengelemeye çalışın.

    Metabolizmayı hızlandırmak için akupunktur gibi tedavilere de başvurabilirsiniz. Bunun yanında yeşil çay içmek, Türk kahvesi içmek, şekersiz kahve içmek gibi önlemlerde alabilirsiniz. Metabolizmanın çalışmasını sizlerde bu şekilde dengeleyebilirsiniz. Bunun başlıca etkenleri hareket ve beslenmedir.