Musikimizdeki dini motifler nedir kısaca

Konusu 'Dini soruların cevapları' forumundadır ve Eylem tarafından 23 Ağustos 2016 başlatılmıştır.

  1. Eylem

    Eylem Süper moderatör Yönetici

    Musikimizdeki Dini Motifler

    Musikîmizde “Dinî Türk Musikisi” önemli bir yer tutar. Dinî Türk Musikisi de cami ve tasavvuf musikisi olarak iki kısma ayrılmaktadır. Bunlar esasta müşterek olmakla beraber her biri icrâ edildiği yerin özelliğine göre, ayrı bir üslup ve tavır arz etmektedir. Denilebilir ki cami musikisi daha zahitçe bir özelliğe sahiptir. Tekke musikisi ise tasavvufî bir lirizmi ifade etmektedir.

    Bir dua ve niyaz mahiyetinde olan cami musikisi Türklerin Müslüman oluşundan itibaren Türk milletinin elinde büyük bir gelişme göstermiş ve en yüksek seviyeye Osmanlı devrinde ulaşmıştır.

    Na’t, tekbir, salât, temcît gibi dinî eserler, ezan ve kamet gibi namazla alakalı kısımlar Türk musikişinasları sayesinde ebedi bir hâl almıştır. Camilerde okunan tesbih ve ilahiler, mevlit ve Ramazan ayında okunmak için bestelenmiş eserler dinî musikimiz içinde büyük ve önemli bir yer tutar.

    Tasavvuf camiasının ürettiği klasik musikimiz, gerek güfte ve gerekse bestede lâdinî klasik musikimizi de etkilemiştir. Itrî ve Dede Efendi bu camianın terbiyesi altında yetişmiş büyük şahsiyetlerdir. Gelecek nesillerin Millî musikimiz içinde yetişmesi ve onu devam ettirebilmesi için tarihî musikimizde büyük ve mühim bir yer tutan dinî musiki eserlerinin bilinmesi, öğrenilmesi ve yaygınlaştırılması bir gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bkz. A. Rıza Şengel, Türk Musikisi Klasikleri, İst. 1979, Önsöz.)

    Günümüz Türk müziğinin her türünde dinî motiflere rastlamaktayız. Şarkı sözlerinde Allah’a yalvarışlar, kader, cennet-cehennem, melek, şeytan vb. din eksenli sözler ve sıkça geçmektedir. Bütün bunlar kültürümüz içinde dinin çok önemli bir yer tuttuğunu açıkça göstermektedir