Namazda ve Abdestte Şeytanın Verdiği Vesveseler Hakkında Bilgi

Konusu 'Namaz İlmihali' forumundadır ve Demir tarafından 30 Temmuz 2014 başlatılmıştır.

  1. Vesvese, şeytanın verdiği zararlı olan şüphedir Vesvese etmek günahtır Günah işlememek için vesveseye hiç itibar etmemelidir İki hadis-i şerif meali:
    (Vesvese şeytandandır Abdest alırken, guslederken ve necaset temizlerken, şeytanın vesvesesinden sakının) [Tirmizi]

    (Bir zaman gelecek, insanlar temizlikte fazla titiz hareket edecek, [vesvese ederek] dinde haddi aşacaklardır) [Ebu Davud]

    Vesvese, suyu israf etmeye, namazı geciktirmeye, cemaati, hatta namaz vaktini kaçırmaya, vakti, ömrü zayi etmeye sebep olur Başkalarının elbisesinin, yemeğinin necis olmasından şüphe eder ki, Müslümanlara suizan haramdır Üstelik kendini ihtiyatlı sanıp, kibirli olur O işin uzmanı bir kimse bile ona nasihat etse, asla kabul etmez Kendi yaptığının daha doğru olduğunu kabul eder Başkalarını küçümser

    Vesvese, ibadetleri mekruh olmakla bırakmaz, ruhi bunalımlara yol açar

    Guslün, abdestin, taharetin ve namazın şartlarını, sünnetlerini, mekruhlarını bilmeyen, vesvese hastalığına yakalanır Önce vesvese edilen yerlerin doğrusunu öğrenmeli Bunları bilip, yerine getirince, şüphe kalmaz Doğru yaptım diye inanmak ihtiyat, şüpheye düşmek vesvese olur Vesvese sahibi, azimetle değil, ruhsat ile amel etmelidir!
    Haramlardan, şüpheli şeylerden, hatta mubahların fazlasından kaçmak azimettir Günah olmayan, caiz olan işleri yapmak ruhsattır

    İmam-ı Rabbani hazretleri, (Gerektiğinde en kolay fetvaya uymalı Allahü teâlâ, güç gelen şeyleri değil, kolay olanların yapılmasını istiyor Çünkü insan zayıf, dayanıksız yaratılmıştır) buyuruyor

    İmam-ı Şarani hazretleri de, (İhtiyaç halinde ruhsatla amel etmeli) buyuruyor Üç hadis-i şerif meali:
    (Allahü teâlânın verdiği kolaylıklardan, ruhsatlardan faydalanın!) [Buhari]
    (Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat dağı kadar günah işlemiş olur) [Taberani]
    (Allahü teâlâ, azimeti sevdiği gibi, ruhsatla amel edilmesini de sever) [Beyheki]

    Dinimiz, kolaylık dinidir Mesela, abdest aldığını bilip sonra bozulduğunda şüphe etse de, abdesti var demektir Abdest aldıktan sonra, kuru yer kalmıştır zannıyla yeniden abdest alınmaz, alınırsa mekruh olurAbdest aldıktan sonra, iç çamaşırında yaşlık görüp, idrar mı, su mu diye şüphe eden, abdestten önce çamaşırına su serpmeli! Sonra orada bir yaşlık görürse, (Bu benim serptiğim su) demeli Hatta o yaşlık idrar bile olsa, onun idrar olduğu kesin olarak bilinmediği için yıkamak gerekmez

    Vesveseden kurtuluş çaresi, hangi meselede vesvese ediliyorsa dinimizin o konudaki hükmünü öğrenmek ve iyi bilmektir İyi bilen kesinlikle vesvese etmezMesela mesh etmek, ıslak el ile yavaşça saçların üstüne sürmektir Ama vesveseli bunu bilmediği için, başını ezecek gibi mesh eder veya avucuna su doldurup, saçlarını iyice ıslatır Abdest alırken şuraya el değmedi galiba, şurası yıkanmadı diyerek tekrar tekrar yıkarHalbuki, bir yer yıkanmasa bile, yıkanmadığı bilinmeyince yani kasten yıkamayı terk etmediği için abdesti sahih olur Bu kadarını bilmek bile vesveseyi önler

    Vesveseden kurtulmak için kendi kendine, (Buranın kuru kaldığına yemin eder misin?) diye sormalı Yemin edemiyorsa orası yıkanmıştır, tekrar yıkamak gerekmez Her vesvese için de aynı soruyu sorabilir (Ya, yemin edecek kadar emin olsam zaten vesvese etmem) demek de vesvesedir, yemin edemiyorsa bunun vesvese olduğunu anlamalıdır

    Abdestten sonra, (Acaba başımı mesh ettim mi) veya (Abdestim var mı) diye şüphe etmek, namaz kıldıktan sonra "Elbisem temiz mi idi" veya "İftitah tekbirini almış mıydım?" gibi şüpheler vaki olsa da, yeniden abdest alınmaz, elbise yıkanmaz, namaz da iade edilmez

    İbadetlerimizi eksik yapmakla, hâşâ Allahü teâlânın bir kaybı, fazla yapmakla da bir kazancı olmaz Bunun için, dinin emrine uyularak noksan veya fazla yapılmış olsa mahzuru olmaz Mesela sabahın farzını kılarken (iki mi, bir mi kıldım?) diye şüphe eden, bir rekat kıldığını zannederek bir rekat daha kılsa ve kıldığı üç rekat olsa, namazı sahih olur Fakat kasten üç kılsa namazı sahih olmaz Bir kimse de dört kıldım zannıyla üç rekat kılsa, kıldığı namaz sahih olur Bir kimse de, araştırıp kıbleden başka istikamete namaz kılsa, namazı sahihtir, ama araştırmadan kıbleye isabet etse bile sahih olmaz Demek ki, dinin emrine uyulunca kıbleden başka yöne de kılınsa, 4 rekat yerine 5 rekat da kılınsa sahih olur O halde, kuru yer kalsa da önemi yok Kuru yer kalmadığını sanmak yeter Zaten hiç kimse kasten kuru yer bırakmaz

    Vesvese, dua ve zikir ile de azalıp yok olur Bunun için, vesvese gelince, hemen Allahü teâlâyı anmalı, istigfar, salevat ve dua okuyarak şeytanı uzaklaştırmaya çalışmalı!

    Şeytanın vesvesesinden kurtulmak için, her gün şu duayı da okumak iyidir:

    (Ya Allah-ür-rakib-ül-hafiz-ür-rahim Ya Allah-ül-hayy-ül-halim-ülazim-ür-rauf-ül-kerim Ya Allah-ül-hayy-ül-kayyüm-ül-kaimü alâ külli nefsin bima kesebet, hul beyni ve beyne adüvvi!)