Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Bulunması Gereken Nitelikler Nelerdir

Konusu 'Web Kütüphanesi' forumundadır ve Bahar tarafından 13 Ekim 2013 başlatılmıştır.

  1. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Bulunması Gereken Nitelikler

    Çocuğu okul öncesi eğitim çağına gelen her anne-baba, okul seçimini nasıl yapacakları, neleri ölçüt olarak alacakları konusunda pek çok tereddüt yaşar. İyi bir okul öncesi eğitim kurumu şu nitelikleri taşımalıdır:

    *Öncelikle yuvanın Sosyal Hizmetler Müdürlüğü ya da Milli Eğitim Bakanlığı’ndan ruhsatlı olup olmadığı sorulmalı ve projesinin çocuk yuvasına uygun yapılmış olmasına bakılmalıdır.


    *İç mekan çocuğa rahatça ve güvenle hareket imkanı vermelidir. Merdivenlerin çocukların tutunabileceği yükseklikte tırabzanı, pencerelerin parmaklıkları, elektrik prizlerinin kapakları olmalıdır.

    *Evcilik köşesi; el becerilerini ve yaratıcılıklarını geliştirebilecekleri faaliyetler (boyama, kesme, yapıştırma, hamur vb.) için düzenlenmiş sanat köşesi; kitap köşesi; geliştirici oyunlar için serbest oyun köşeleri (lego, boz-yap, tamir setleri, drama vb.); kukla köşesi; rahat minderlerden oluşan oturma köşeleri; kaba motor becerilerini geliştirmeye yönelik beden eğitimi köşeleri; piyano, vurmalı çalgılar, üflemeli çalgılar vb. bulunduğu müzik köşeleri olmalıdır.

    *Çocukların yaş ve gelişimsel özelliklerine göre çeşitlendirilmiş, yeterli miktarda oyun ve etkinlik malzemeleri bulunmalı ve çocukların erişebilecekleri biçimde yerleştirilmiş olmalıdır.

    *Bitkiler, çiçekler, sebzeler, oyun alanları ile zenginleştirilmiş, yoldan güvenli biçimde ayrılmış bahçe bulunmalıdır.

    *Çocukların ihtiyaçlarına uygun olarak planlanmış, etkinlik ve oyun alanlarından bağımsız yemek ve uyku alanları bulunmalıdır.

    *Tuvaletler, lavabolar çocuklara uygun biçimde düzenlemiş olmalıdır.

    *Sağlık odası bulunmalıdır.

    *Gerek oyun ve etkinlik alanları gerekse yemekhane, mutfak ve tuvaletler genel temizlik ve hijyen kurallarına uygun olmalıdır.

    *Yemekler çocukların beslenme ihtiyaçlarına uygun olarak çeşitlendirilmeli ve okulda pişirilmelidir.

    *Her çocuğun eşyalarının koyulabileceği özel dolapları bulunmalıdır.

    *Çocukların yaptıkları etkinliklerden örnekler sergilenmelidir.

    *Yönetici ve öğretmenler çocuk gelişimi, eğitimi, psikolojisi konusunda eğitimli ve deneyimli olmalıdır.

    *Bir pedagog ya da psikolog görev yapmalıdır.

    *Çocukların gelişimleri düzenli olarak izlenip değerlendirilmeli; aile – okul iletişimi sağlanmalıdır.

    *Çocuklar yaş gruplarına göre sınıflandırılmış olmalıdır.

    *Program çocuğun zihinsel, duygusal, sosyal ve fiziksel gelişimlerine katkı sağlamaya yönelik olmalıdır. Ancak aynı zamanda serbest oyun ve grup etkinliklerine de yer verilmelidir. Okul öncesi dönem çocuğu yoğun akademik uygulamaların altında ezilmemeli, yorulmamalı, uygulanan programdan keyif almalıdır.