Orucun Farz Kılındığını Bildiren Ayet-i Kerime

Konusu 'Ayet ve Hadisler' forumundadır ve Elif tarafından 19 Haziran 2013 başlatılmıştır.

  1. Elif

    Elif Yönetici Admin

    Orucun Farz Kılındığını Bildiren Ayet-i Kerime

    (Bakara Suresi, 183)
    ''Ey iman edenler! Sizden öncekilere oruç farz kılındığı gibi, size de farz kılındı. Umulur ki (günahlardan) korunursunuz.''

    Ayet-i Kerimenin Tefsir ve İzahı

    Lügat erbabı buyurdu ki ( يَا ) harfi nidadır.Bu,dostun (Mevla’nın) dostuna (mümin kullarına) yapmış olduğu bir çağrıdır.
    ( اَيُّهَا ) tenbihtir.Bu da, dostun dostuna yapmış olduğu bir uyandırmadır.
    ( اَلَّذِينَ آمَنُوا ) ,dostun dostuna iman ile şahitlik etmesi demektir.
    İmam-ı Hasen (Radıyu Anh) buyurdu ki: ”Allah-u Teala’nın ( يَا اَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا ) ”Ey iman edenler!” buyurduğunu duyduğunda hemen kulak kesil,çünkü peşinden ya bir emir,ya da bir yasak zikredilecektir.”
    İmam-ı Cafer-i Sadık (Radıyu Anh) buyurdu ki:”Mevla Teala’nın mümin kullarına yapmış olduğu nidaların lezzeti,bütün ibadetlerin zorluk ve zahmetini onlardan gidermiştir.
    Artık bu nida karşısında,sevgilisi olan Allah Teala , kuluna canını ateşe atmasını bile emretse,o kul hemen o emre imtisal edecek noktaya gelir.
    Kazi Beyzavi (Rahimehullah)ın buyurduğuna göre,Müslümanlar üzerine orucun farz oluşu bu ayetle sabit olmuştur.
    Ayrıca Adem (Aleyhisselam) dan beribütün peygamberler ve ümmetler üzerine orucun farz kılındığı ve bütün şeraitlerde tayin edilmiş eski bir ibadet olduğu da böylece meydana çıkmıştır.
    Fakat özellikle Yahudi ve hristiyanlar,mükellef oldukları oruçların günlerini,sayılarını ve şartlarını değiştirmişler,perhiz vesair isimlerle uydurma törenler ortaya koymuşlardır.
    Allah-u Teala Hazretleri,bu ümmet üzerine orucun farz ediliini kuvvetlendirmek,iman ehlini oruca teşvik,nefislerini tatmin (rahatlatmak)için,orucun geçmiş ümmetlere de farz kılındığını beyan buyurmuştur.
    Çünkü oruç,insanın nefsine zor ve ağır gelen bir ibadettir,zor olan bir şeyin de ,herkese farz olması,kalpleri rahatlatır.
    Ulema ve Meşayıh,orucun kısımlarını üç suretle açıklamışlardır:
    a) Nefsi,yemek , içmek ve cima’(cinsi münasebet)den oruç niyetiyle men etme anlamına gelenbu oruç,avam (sıradan) müminlerin orucudur.
    b) Havas (hususi kullar)’ın orucu ise,bütün haramlardan vaz geçmektir.
    c)Ehassu’l Havas (en hususi kullar)ın orucu da , Mevla Teala’dan gayri her şeyden vazgeçmektir.
    Nitekim Üstadımız Hacı Mahmud Efendi’nin Üstadı Hacı Ali Haydar Efendi (k.s.):
    “Savm-ı siva eyleyenin iftarı,
    Valsı Hak’tır dedi Hak Peygamberi.”
    dizeleri ile bu gerçeği ne güzel dile getirmiştir ki bunun anlamı:
    “Allah-u Teala’dan başka hiçbir şeye kalbinde yer vermeme orucu tutan,kalbine en ufak bir düşünce gelmesini,oruçlunun,orucunu bozacak bir şey yapması gibi addeden kişiye gelince:
    Tabiki O, normal oruçlunun güneş batması ile iftar ettiği vakitte değil,ancak Allah-u Teala’ya kavuştuğunda iftar eder”demektedir.
    Rasulü Ekrem Efendimiz ( s.a.v.) hicretin başında,her aydan üç gün,bir de Aşura (Muharrem’in onuncu)gününde oruç tutmalarını ashabı kiramına emir buyurmuştu.
    Ramazan orucunun fazileti ile diğer oruçlarım fazileti neshedildi( kaldırıldı).
    Rivayet olundu ki Efendimiz (s.a.v.) sekiz Ramazan-ı Şerif oruç tuttu ve bunlardan beşi 29,geri kalanı 30 gündü…
    İbn-i Abbas (r.a.) dan rivayet olunduğuna göre : Allah’u Teala Hazretleri,Efendimiz (s.a.v.) i iman şehadetiyle gönderdi.
    Bu tasdik edildiğinde,namazı ilave etti.
    Bu da taşdik edildiğinde zekatı ilave etti.
    Bu da kabul edilince bu defa orucu ekledi.
    Bu da tasdik edildiğinde haccı ziyade etti.
    Sonra da cihadı kattı.
    Daha sonra da İslam’ın bütün hükümlerini tamamladı.
    Kaynak: Ahmet Mahmut Ünlü​