Teravih Namazı Nedir Ne Zaman Kılınır

Konusu 'Namaz İlmihali' forumundadır ve Nehir tarafından 7 Ocak 2014 başlatılmıştır.

  1. Teravih Namazı Nedir Nasıl Kılınır

    Mübarek Ramazan ayında, yatsı namazının farzını takip eden iki rek’atlık sünnet-i müekkededen sonra ve vitr namazından önce kılınan 20 rek’atlık gece namazına TERAViH adı verilir. Kelimenin aslı “bir defa dinlenmeye ulaştırma” anlamına gelen terviha’nın çoğuludur. Hz. Muhammed, bu namaza rağbet etmiş olup, başlangıçta bazı Ramazan gecelerinde onu cemaatle birlikte kılmışlardır. Bununla beraber, teravih namazının yalnız kılınmasında da bir mahzur yoktur. Sadece sevabı bakımından, cemaatle eda edilen diğer namazlar gibi, bunun da imamla birlikte kılınması daha iyidir. Ruhlara daha çok huzur ve sükun verir.

    Teravih namazını, kadın ve erkek aynı imamın arkasında birlikte kılarlar. Zamanı, yatsı ile başlar ve sabah namazı vakti gelinceye kadar da sürer. Ancak genel olarak yatsı namazının edası esnasında kılınmaktadır.

    Teravihi her iki rek’atte bir selam vermek suretiyle on selam ile kılmak en iyi usul sayılmışsa da, her dört rek’atte bir selam vererek beş selam ile eda etmekte de bir sakınca görülmemiştir. Oruç tutamayan hastalar ve yolcuların teravih namazını kılmaları öngörülmüştür. Çünkü teravih sünnettir ama orucun sünneti değil vaktin sünnetidir.

    Teravih namazını kılacak olan Müslüman, ilk önce niyet eder. Eğer iki rek’atte bir defa selam verecekse, bunu, akşam namazının iki rek’at müekked sünneti gibi kılar. Her dört rek’atte bir defa selam verecekse, bu takdirde yatsı namazının ilk dört rek’at gayr-i müekked sünnetini kıldığı gibi eda eder. Fakat eğer teravih namazı cemaatle kılınıyorsa, o zaman, teravihe niyet ederken imama da uymaya niyet edilir. İmam, kıraatı açıktan okur. Cemaat, sadece onu dinler. Namazın gereklerini de, imamın yaptığının aynını yaparak ve ona tam uyarak, yerine getirmekle yükümlüdür.

    Teravih namazının kazası yoktur. Yani gecesi geçtikten sonra, başka, bir gecede, geçmiş olan teravih namazını kılmak usulden değildir. Şu noktaya da değinmek yerinde olacaktır: Diğer namazlarda olduğu gibi uykulu, baygın bir durumda bulunurken teravih namazına durulmamak icap eder. Bu mekruhtur, dince hoş karşılanmamıştır.

    Teravih namazının her rek’atında FATiHA Süresi’nden sonra okunacak ayet-i kerimeler ya kısa bir süreden oluşur: ya da üç kısa ayetten noksan olmamak gerekir. Her rek’atta ya on kadar ayet okumak, yahut da Ramazan ayı boyunca, her teravih namazında bir cüz okumak suretiyle, ilk geceden son geceye kadar, Kur’an-ı Kerim’i bir defa hatmetmek müstahaptır (Hz. Peygamber’in de bazen yaptığıdır, sevilen şeydir). Ancak, özellikle imamla kılınan teravih namazlarında imamın cemaatı yoracak ölçüde teravih namazını uzatmaması da önemle tavsiye edilmiştir.