Tevfik Fikret Kimdir Hayatı Hakkında Kısa Bilgi

Konusu 'Ödevmatik' forumundadır ve Nehir tarafından 25 Eylül 2014 başlatılmıştır.

  1. Tevfik Fikret Kimdir Hakkında Bilgi

    Tevfik Fikret ( 24 Aralık 1867 , İstanbul – 19 Ağustos 1915 ) , Edebiyat – ı Cedide şairi .
    Asıl ismi ” Mehmet Tevfik ” tir

    1888′de Galatasaray Sultanisi’ni birincilikle bitirdi ve tekrardan benzer lisede öğretmenlik yaptı . Devlet Dairelerinde memuriyet , okullarda öğretmenlik yaptı . Bu sıralarda Okul senelerinde başladığı şiirle ilgilenmeyi devam etti.
    Servet – i Fünun dergisinin etrafında şekillenen topluluğa katıldı . İlk kitabı Rübab – ı Şikeste ( Kırık Saz ) 1900′de yayımlandı . Fikret Türk şiirinin Batıda Canlı bir kimlik kazanmasında oyun oynamıştır .
    Abdülhak Hamit Tarhan’ın ve Galatasaray Sultanisi’nden öğretmeni olan Recaizade Mahmut Ekrem’in etkisiyle Batıda Canlı anlayıştaki şiire yönelmiştir . Servet – i Fünun anlayışına bağımlı şiirlerinde işlediği konular özelikle aşk , tabiat ve muhtıra hayatta karşılaşılan bir takım ufak sorunlardır .
    Servet – i Fünun topluluğunun dağılmasından bir sonra yazdığı şiirlerde sosyal konulara yönelir . Bu şiirlerinin ana teması ” hürriyet ” ve ” medeniyet ” tir . 190bir’den sonraysa yöneldiği toplumsalcı nitelikteki şiirlerini topladı .
    İlk şiirlerinde sanat için sanat düşüncesinde olan ünlü şair , daha sonra ki ortaya koyduğu şiirlerinde toplumcu bir anlayışa yönelir . Toplumu sıkan hürriyetsizliğe karşı yazdığı ” Sis ” şiiri , büyük yankı uyandırır . Fikret , sanatının bu iki. çağında vatandaşları birbirine düşürdükleri amaçlı tüm dinlere düşmandır . Tarihe ve kutsal değerlere de karşıdır . Han – ı Yağma isimli şiiri sosyal olaylara karşı duruşnun en güzel örneklerindendir .
    Şiirlerinde çoğu gün aruz ölçüsünü kullanmıştır . Şiirde beyit bütünlüğünü kırarak anlamın bir beyitte tamamlanması geleneğini ortadan kaldırmıştır . Nazmı nesre ( şiiri düzyazıya ) yaklaştırmıştır . Fransız şiirinden edinilen soneyi şiirlerinde kullanmış , Divan şiirinin müstezat nazım şeklini tanınmaz duruma getirerek ” özgür müstezat ” biçimini geliştirmiştir . Fikret , parnasizm akımından etkilenmiştir ve parnasyenlere bağlıdır .
    Fikret’in ” manzum hikaye ” türünde şiirleri vardır; Balıkçılar , Nesrin , Ramazan Sadakası , Hastalanmış Genç .
    Çocuklar amaçlı yazdığı şiirleri hece ölçüsünü faydalanarak yazmıştır ve bu şiirlerini Şermin isimli bir kitapta toplamıştır . Şiirlerini ” Rübab – ı Şikeste ” ve oğlunun ismini verdiği ” Haluk’un Defteri ” isimli kitaplarda toplamıştır .
    1915 yazında uzunca süreden beri devamı eden rahatsızlığı ilerledi ve 19 Ağustos’ta Türk Şiirinin en büyük şairi şuan amaçlı kırk 8 yaşındayken ölüm etti ve Eyüp Padişah mezarlığına defnedildi . 196bir’de ise mezarı Aşihemen yan’ın bahçesine taşındı . Şu an müze olarak kullanılan Aşihemen yan’ın bahçesinde , mezarının arkasındaki yazıtta , şairin şu dizeleri kazılıdır:
    Ey taş, sen ey kitâbe-i jengîn-i kün-fekân, Bir ser-şikeste heykel-i bül-hevli andıran Vaz’ınla seyr-i hilkat edersin, pür-iştibâh, Etdin mi bâri sen o büyük sırrı iktinâh? Sen bâri anladın mı, sen ey kalb-i zî-huzûr, Hep taş yüreklerin neye âlemde şevk u sûr?
    Edebi Kişiliği
    * Önce Sanat için sanat ardından toplum için sanat anlayışını benimsedi; şiirlerinde medeniyet ve hürriyet gibi konuları işledi.
    * Parnasizmden etkilendi.
    * Nazım şekillerinden ağırlıklı olarak sone ve terza rimayı kullandı.
    * Kullandığı yabancı kelime ve kalıplar nedeniyle yazı dili oldukça ağırdır.
    * Çoçuk şiirlerinden oluşan Şermin adlı kitabı hariç tüm şiirlerini aruz ölçüsü ile yazdı.
    * Nazım şekillerinde ve şiirin yapısında yaptığı değişikliklerle şiir dilinin düzyazıya yaklaştırmada rol oynamıştır