Tüketicinin yasal haklar nelerdir kısaca

Konusu 'Güncel bilgiler' forumundadır ve Ceren tarafından 1 Ekim 2015 başlatılmıştır.

  1. Ceren

    Ceren Süper moderatör

    Tüketicinin yasal haklar kısaca

    Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 adet temel ve evrensel tüketici hakkı vardır. Bunlar sırasıyla aşağıdaki gibi sıralanabilir.

    1-Temel ihtiyaçların karşılanması hakkı:
    Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberle şme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır.

    Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.

    2-Sağlık ve güvenlik hakkı:
    Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.

    3-Bilgi edinme hakkı;
    Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması

    için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan

    korunmasıdır.

    4-Eğitilme hakkı:
    Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için

    eğitim kurumlarında eğitilmesidir.

    5-Zararların giderilmesi hakkı:
    Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.

    6-Sağlıklı bir çevrede yaşama hakkı:
    Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve

    doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek

    nesillere bırakılmasıdır.

    7-Ekonomik çıkarların korunması hakkı:

    Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.

    8-Seçme hakkı:
    Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri

    anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için

    yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını

    sağlamalıdır.

    9-Temsil edilme, Örgütlenme, Sesini duyurma hakkı:
    Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarınıkoruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları vehükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.