Uyku Nedir? Kısaca

Konusu 'Biyoloji' forumundadır ve Chanyeol tarafından 20 Temmuz 2016 başlatılmıştır.

  1. Chanyeol

    Chanyeol Süper moderatör Yönetici

    Uyku

    Uyku, Bilincimizi tamamen yitirdiğimiz, beden kontrolünü tamamen kaybettiğimiz, farklı alemlere dalıp çıktığımız ve genellikle gece saatlerinde girdiğimiz bu sürecin adı uyku olarak tanımlanır. Uyku tam bir dinlenme metodudur. Günün yaklaşık üçte birini uykuya ayırdığımız bir döngü içerisindeyiz. Uyku tüm memelilerde, kuşlarda ve balıklarda gözlemlenir ve bu durum bizler gibi onlarında hayatlarının en önemli bölümünü kapsamaktadır.

    Uyku hakkında bilmemiz gereken ilk şey, uyku beden için değil beyin için gerekli olan bir işlevdir. Genel olarak uyku bir beden olarak dinlenme olarak gözüküyor olsa da bu durum bedensel dinlenmenin tam olarak bir yan etkisidir. Beden biraz uzanma ile birazda olsa dinlenebilir ancak beyinin dinlenmesi o kadar da kolay olmamaktadır. Gün boyu bir çok bilgiyi işlemek zorunda kalan beyin, algılama sisteminin düzgün çalışması için her gün düzenli olarak bir bakıma ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyacını da ancak uyuyarak giderebilmektedir. Uyku temel olarak beyinde başlatılan ve esas olarak beynin doğru işlev görebilmesi için gerekli olan bir süreçtir. Beynimiz uykusuz yapamaz. Uykunun önemin gösteren şeylerden biri yunuslar ve balinalardır. Denizde yüzerken aynı anda uyudukları gözlenmektedir. Bu hayvanlar havada oksijen solumak durumunda olduklarından suyun içinde uyudukları zaman boğulma riskleri olması gerekir. Bundan dolayı bu canlılar uyku süresince beyin yarım kürelerinin bir tanesini uyutup bir tanesini uyanık tutar. Böylece bu dönüşüm ile bir yarım küre dinlenirken diğeri hayvanın hayatta kalmasını sağlamaktadır.

    Peki, ne kadar uyku lazım?
    Uyku düzenimiz genetik bir saatle belirlenmiş olsa dahi dış faktörler uyku süresini ve kalitesini etkilemektedir.
    Bebeklerde 12-15 saat arası uykunu yeterli olduğu belirtiliyor. Yetişkinlerde 7-9 saatlik uykunun yeterli olduğu belirtiliyor. İleri ki yaşlarda 7-8 saatlik uykunun yeterli olduğu belirtiliyor.

    Uykuyu kalitesini etkileyen etkenler

    • Yüksek kalorili besinler
    • Hareket azlığı
    • Uyku saatlerindeki düzensizlik
    • Depresyon
    Bu etkenler insanlarda daha fazla uyku ihtiyacı duymalarına neden oluyor ancak yediklerine dikkat eden düzenli beslenen, hareketli olan, mutlu ve kaliteli zaman geçiren kişilerin daha az uykuyla yetindikleri gözlenmiştir. Uyku canlılar için çok önemlidir. Uyumadan öğrenemez ve beynimizi doğru kullanamayız. Kaliteli ve güzel bir uyku için beslenmemize dikkat etmeliyiz, güz içerisinde fazla hareket etmeliyiz, moralinizi yüksek tutun ve gün içerisinde bir defa olsun açlık duygusu hissedin, gece geç saatlere kadar ayakta ve ışıkta kalmayın, bu durum beyninizi daha çok yoracaktır. Düzenli uyku olamadan sağlıklı zihinsel ve bedensel çalışmadan bahsedemeyiz.