Yeterli ve Dengeli Beslenmenin Gelişme Dönemlerine Göre Önemi

Konusu 'Sağlıklı Yaşam' forumundadır ve Elif tarafından 28 Mart 2014 başlatılmıştır.

  1. Elif

    Elif Yönetici Admin

    Bilimsel araştırmalar, sağlıklı bir yaşamın sürdürülmesi için yağlar, karbonhidratlar, proteinler, mineraller, vitaminler ve su olmak üzere her çeşit besin ögesine de belirli oranlarda gereksinim oluğunu göstermektedir. Ayrıca sindirim sistemi faaliyetleri için günlük olarak belirli oranda posalı besinler de vücuda alınmalıdır. Her besin, içerdiği besin ögeleri bakımından farklılık gösterir. Ülkemizde üretilen besinlerin özellikleri ve kişilerin beslenme alışkanlıkları dikkate alınarak, yukarıda sayılan tüm besin ögelerini içeren dört temel besin grubu belirlenmiştir. Bunlar; süt grubu, et, yumurta, kurubaklagil grubu, ekmek, tahıl grubu ile sebze ve meyve grubudur. Yeterli ve dengeli beslenme için bu dört temel besin grubunda yer alan besinler her öğün, yeterli miktarda tüketilmelidir.

    Yeterli ve dengeli beslenme için günlük alınması gereken besin çeşidi ve miktarı, kişinin gelişim dönemlerine göre değişir. Büyüme ve gelişme dönemindeki çocukluklarda yeterli ve dengeli beslenme ileri yaşlara göre çok daha önemlidir. Yalnız bedensel büyüme değil, zeka gelişimi de beslenmeden etkilenir. Özellikle 06 yaş döneminde zekâ gelişimi büyük ölçüde tamamlanır. Bu dönemde yetersiz ve dengesiz beslenme, zeka geriliği, dikkat eksikliği ve geç öğrenmeye neden olabilir.

    Ergenlik dönemi de büyüme ve gelişmenin hızlı olduğu bir dönemdir. Bu dönemde beslenme alışkanlıklarında da değişiklikler olmaktadır. Hayat boyu sürecek beslenme alışkanlıkları ergenlik döneminde yerleşir. Her grup besini içeren sağlıklı bir beslenme ve düzenli fiziksel aktivite sağlıklı büyüme ve gelişmeyi sağlar. Kemik kütlesinin % 45'i ergenlikte oluştuğu için bu dönemde yeterli kalsiyum almak çok önemlidir. Bu dönemde günlük enerji, protein, vitamin ve mineral gereksinimi yetişkinlere göre daha fazladır.

    Yetişkinlikte ve yaşlılıkta günlük enerji gereksinimi giderek azalır. Özellikle fazla kilolu ya da fiziksel aktivitesi az olan kişiler karbonhidrat ve yağ içeren besinleri daha az tüketmelidir.